Salam satu nubis!

Haritu sy ade buat live sebab nak tiru abam Khairi Ariff macam mana nk transfer kepakaran u dekat team supaya bisnes u boleh jadi autopilot mcm Empayar Kerabat skarang.. Tapi video tuu telah di delete ketika minda separa sedar..

Kali ni sy buat secara penulisan ‘ How To Automate Your Business ‘. Berdasarkan apa yang sy belajar, saya boleh share sedikit demi sedikit.. Share banyak2 pun bukan korang nak buat..huhu

Pertama sekali sebenarnya u kene ada mentor2 yang dah proven success.. Kejar lah mereka2 itu ke lubang mana2 mereka bertapa. Tak payah malu tak payah segan. Ilmu takan datang bergolek kalau tak di cari.. Sy dapat ni pun sebab saya cari bukan datang sendiri.

Ok, tu baru mukaddimah.. hoho. Ok baca lagi.

Ade 6 cara untuk transfer kepakaran u kepada team supaya team tu boleh buat kerja dengan lebih efisyen dan membantu menggerakkan bisnes mengikut roadmap yang telah anda impikan..

1. Structure – Structure u punya bisnes mengikut tools yang ada. Contohnya tools apa yg u gunakan untuk menggerakkan bisnes? FB? IG? Web? Email dan sebagainya. Melalui structure ni, transferkan apa yg u ade kepada team apa yg mereka patut buat. So nanti tak payah lah u nak sibukkan lagi apa yg selalu u rugikan masa u untuk buat semua tu.. Kalau EK melibatkan operation.. Banyak tools yg ada melalui department admin, sales, HR, acc, desinger, production yang sy terpaksa transferkan segalanya..

2. Yin & Yan Philosophy – Pernah tengok simbol bulat hitam dan putih tu?? yang melambangkan satu shadows of u dan satu wave of passion mengikut growth of ur business. Nak transfer bodo2 mcm tu tak boleh. Kene mengikut SOP. SOP mesti bertulis mengikut apa KPI yang kita nak capai.

3. Ability – Tranfer sesuatu mengikut kelebihan yang team u pakar. Kene ajar team buat sampai jadi. Mungkin memakan masa 3-6 bulan dan ada kalanya smpai 1 tahun. Lama kan? Yes! sebab bila dah buat mengikut SOP mesti ade something wrong somewhere yang kita perlu pantau dan kene ejas ejas.. Thats y u as owner business, kene ambik team yg pandai. Contoh nak ambik accountant, mesti yang ada pengalaman. Janagan risau.. Malaysia ni banyak Univerity yang lahirkan dorang..

4. Mindset – Ubah mindset dorang to be a great leader. Bukan sekadar datang berkuli. Bukan sekadar makan gaji. Ajar dorang buat bisnes dengan penuh kasih sayang dang bagitahu apa kita punya target n mission company yang sepatutnya kene capai.

5. I-Network – terbahagi kepada dua : *Inter **intra
Sebelum u measukkan seseorang dalam team dalam company u, u kene betul2 memilih siapa yang layak dan siapa yang tidak. U kene tahu dalaman seorang team dan dia kene tahu dalaman u punya impian company u.. Kenapa mereka nak duduk bekerja dalam team kita? Yang ni u kene patut tahu. Bila u dah tahu, senang u nak jelaskan apakah mission vission kita dalam organisasi dan dapat menggerakkan roadmap syarikat dengan padu dan lancar. Sama2 kene menjiwai..

6. Leadership – Ajarkan dorang how to be a great leader. Jaga public relation supaya mereka takde tertekan sangat dalam culture company tu.
*Melalui visuall clarity. Jelaskan yg betul2 kepada mereka.. Bagitau sejujurnya kepada mereka apa harapan dan apa harapan dorang kepada company u.
**Understanding. Biar sama2 paham dengan melalui I-network tu tadi. Selalu bertanya dan bersefahaman antara team.
**Last, Agility.. U kene ejas ejas kan balik apa yang tak kene.

Berdasarkan apa yang u paham kat atas tu. Ia tak semudah yang sy tulis. Sebab haritu sy live lagi senang nk bgtau.. Ia memakan masa yang lama untuk set up a great team. U kene tahu apa yg merugikan masa u tu, delegate dekat mereka2 yang pakar. Bila u dah takde benda nak buat, masa ni lah u kene fikir idea2 baru..

If u still dalam operation business, u takde masa untuk bernetworking, u tak de masa untuk fikirkan idea gila2, u takde masa untuk travel dan u tak boleh rasa the FREEDOM of time!

Percayalah.. If u nak senang, senangkan orang lain dulu. Jangan berkira sangat bab duit dan bab nak serahkan tugas. Trust your team dan suruh mereka fight benda tu.

Saya dah boleh nampak sendiri. Ksemua team sy hanya 2 orang yang ade Diploma.. 8 orang SPM.. Mereka duduk dengan EK dan dapat menampung hidup family, anak2 dan sebagainya.. Staff sy dari zero hingga sekarang dia terer lebih dr saya..

Boleh bayangkan tak, mereka bersama kita first tu kita yg memiliki kereta. Kemudian dengan ade nya mereka membantu, mereka pulak yang pakai kereta. Stakat ni baru 2 orang yang stay lama dengan EK smpai memiliki kereta idaman masing2..

Kalau u nak jalan laju, buat la sorang2.. Kalau u nak jalan laju dan jauh.. Set up la team yang power kerana u tak mampu nak buat segalanya..

Credit to writer – Arifaeez,
Marrakesh, Morocco.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *